2010/02/04

Att plugga heltid...

Känner att jag måste skriva om detta. Igår hade jag och D en diskussion om arbete och studier.
Jag pluggar heltid, och D arbetar heltid. Jag anser att båda har det lika tungt om dagarna (natten). Om båda nu arbetar och studerar, ska man inte dela på hushållssysslorna lika då? Inte enligt min sambo. Han menar på att studera inte är i närheten av att arbeta som han gör. Att ha ett fysiskt arbete är tusen gånger jobbigare än att plugga. Håller verkligen inte med honom, måste förklara hur jag tänker;
När man pluggar så går man i skolan om dagarna, och när man kommer hem så ska man fortsätta med studierna, SAMTIDIGT som man ska diska, tvätta, städa och plocka undan.
På helgerna SKA man vara ledig, om man nu orkar plugga hela kvällar som man faktiskt måste göra för att ha tiden att vara helt ledig på helgerna. Men det gör inte jag. Jag orkar inte sitta och pendla 2 timmar varje dag och sen komma hem och fixa och dona OCH plugga. Det finns inte orken till det. Detta leder till att man måste läsa ikapp det man missat på helgerna.

Det är två skilda saker att plugga och arbeta. När man har ett industriarbete som D har, så lämnar han jobbet bakom sig samtidigt som han stämplar ut. När jag sätter mig i bilen och kör från skolan så vet jag att jag måste läsa ett x antal kapitel (Och komma ihåg dem!!!) när jag kommer hem. Jag ska dessutom städa, tvätta och diska. Klart det är jobbigt att jobba och att jobba natt dessutom! Men ger det ett frikort till att inte behöva ta hand om hushållet?

Jag gnäller inte, jag bara undrar om det är fler som tycker samma som mig? Eller anser du att det ÄR jobbigare att arbeta?

7 kommentarer:

  1. Jag skulle ju aldrig orka ha ett sju till fyra jobb och bara vara ledig på helgerna...jag skulle somna på kvällen innan klockan är åtta, och det är ju som att studera, fast studierna fortsätter när du kommer hem. Detta har vi diskuterat hundratusentals gånger när jag var yngre och gick i skolan när det var dags att hjälpa till med sysslor hemma. För man hade ju alltid läxor som skulle läsas. Medans föräldrarna var fria att göra vad man vill utöver hushålls sysslorna. Men sen är det även tungt att jobba enbart natt eftersom kroppen inte är inställd för att arbeta på natten när den ska sova, men man har ju inget ansvar att man ska ha förberett ett x antal "hinkar" tills man börjar sitt arbetspass. Så det är sammasysslor i hemmet som ska delas lika eller om man behöver plugga kan den som är ledig göra det lilla extra. Annars så kan du ju läsa x antal kapitell i skolan så får du se vad han föredrar, att du är hemma och läser, men hoppar över att diska eller att du kommer hem när han ska till jobbet och du diskar innan han går till jobbet. Jaja blev rörigt, men du kanske förstår?!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår precis vad du menar :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är lika! Även om det kanske är fysiskt jobbigt att jobba så är pluggande psykiskt påfrestande vilket resulterar i att man blir trött i både hjärna OCH kropp.

    Sen så är det faktiskt inte bara 1 som bor där utan ni är 2 stycken. Har ni valt att bo tillsammans då delar man sysslorna lika och så är det med det.

    Enligt mig :)

    SvaraRadera
  4. Det är det jag menar Newie! Huvudet på spiken, men vi har inte samma åsikt om NÄR det behövs städas, så därför blir det att jag hinner städa innan honom.

    SvaraRadera
  5. Det kommer aldrig en kille och tjej ha alltså när det behövs att städas alltså. Men stå på dig gumman om du gör allt nu kommer du få gör det för all framtid tänk på det,bättre att stätta ned foten nu sedan är det för sent.
    Jag vet älskar dig puss puss

    SvaraRadera
  6. Detta låter verkligen bekant, det är vad jag och Mattias främst blir osams om här hemma. Jag tycker man kan hjälpas åt båda två, oavsett vad man gör. Just nu är jag ju arbetslös så det är klart att jag kan göra mer. Men jag tycker det handlar om lite mer än så, respekt för varann. Man kan alltid göra något för den andres skull. ...Men vi tjafsar om det och vi blir sams och jag fortsätter ta hand om allt tills nästa gång vi blir osams...

    SvaraRadera
  7. Det är precis som hemma hos oss då! Det hade kunnat varit jag som skrev den kommentaren...

    SvaraRadera