2010/05/07

Inte. Okej.

Nu kommer ett lååångt inlägg. Men snälla. Läs det:

Måste ta upp en sak. Jag tycker inte att det är okej att säga "neger". Inte någonstans. Jag blir illa berörd av att folk kalla någon typ "Neger-David" för att "annars vet man ju inte vilken David man menar juuuu!". Nähä. Man kan inte säga typ "David Karlsson"? Nej, man MÅSTE nämna någon genom hudfärgen? "Men hallåååå, dom säger ju det till varandra?!" Still. not. ok. Sen handlar det ju om vem personen är och hur man känner denne.

Likadant ALLA dessa grupper på facebook. Den senaste jag såg var "Säg 'Åh min Gud, jag ser ett knä växa' på engelska, gå med om du fattar!!!". Ja, jag fattar att det blir "Oh My God I see a negro" när man säger det på engelska. Men jag tycker inte det är roligt. Jag tycker det är kränkande, och rasistiskt.

Sen blir jag så förbannad på folk som uppdaterar sina statusuppdateringar med texter så som "I Sverige går pensionärer och lägger sig hungriga, det finns psykiskt sjuka som inte får rätt medicinering BLA BLA BLA, Men ändå väljer Sverige att skicka miljonbelopp till utlandet, det kanske är dags att börja tänka på våra egna först?". Snälla, det heter containing. Detta innebär att man skickar pengar till länder för att "behålla" dem i landet de bor i. Man försöker alltså hjälpa dem i sitt egna land istället för att de ska tvingas till att fly landet. Sen är det helt fucked up att man drar in på det mest basala behov en människa har, vård och utbildning. Man kan ju undra om dagens politiker har en utbildning som inte förstår detta?

Men alltså, allt som har med rasism att göra handlar bara om okunskap och fördomar. Och jag blir så trött på alla "äldre" som ska sitta och snacka skit om "alla dessa nysvenskar". Vafan. Du säger att majoriteten av alla brott som begås, begås av invandrare. Ja, för vet du vad? Sveriges invandringspolitik är ju så bra, man har tänkt såhär "Ja, jag vet hörrni! Vi sätter ALLA invandrare som kommer i en och samma stad, så slipper de beblanda sig med oss, då känner de sig SÄKERT som en av oss! Vi låter dem sitta där i förorterna istället för att låta dem flytta in i vilket samhälle som helst. VI SKÄRMAR AV DEM! JAAA, för då känner de sig SÄKERT välkomna hit till Sverige och jättesvenska! Ja, bra idé, tummen upp!". Man mår säkert jättebra, eller nej, det gör man nog inte. Man blir frustrerad på utanförskapet, och denna frustration leder till uppror. Det är fan inte konstigt.

Börja tänka. Börja använda er av hjärnan, det är fan inte lätt att släppa allt i sitt hemland för att bosätta sig i en etta i en förort. Samtidigt ska man lära sig ett nytt språk och lära sig landet lagom's oskrivna regler och lagar. Bra.

5 kommentarer:

  1. Karolin, du har så rätt. Jag kan bara hålla med helt o fullt. Detta ämne har jag varit upprörd över sedan en intervju med SDs presschef. Senast igår hade jag en mycket upprörande diskussion med min systers pojkvän. Han ägnade gårdagen åt att publicera helt ickebekräftade artiklar om mordet på "Bea", la ut namnet på den som tros vara anhållen samt att skriva en hel del rasistiska uttalanden om denne och alla andra nysvenskar. Allt på FB. Jag svarade honom och det gjorde honom så irriterad att han tog bort allt det jag kommenterat, så nu går det inte att läsa om tyvärr. Mycket intressant ung man det där, men allt baserade han på rykten och inte fakta. Det roligaste var att när jag svarade honom med sann fakta, tog han tillbaka och ändrade sin info. Smart kille! Tycker att det är skrämmande att det finns sådan okunskap i Sverige och att man möter personer med den attityden mot andra människor. Terribelt är allt jag har att säga. Bra skrivet!!

    SvaraRadera
  2. Det där är också väldigt irriterande! Att folk sitter och hänger ut folk på internet. Ingen vet vad som hände. Den här killen kanske har haft psykoser, ingen vet. Men alla är så snabba på att döma och att säga sitt utan att ta reda på fakta innan.
    Tack Malin! :)

    SvaraRadera
  3. Bäst skrivet <3
    Keep it up!

    SvaraRadera
  4. Djupt.. Alltså det är helt sjukt det är 2010, men mer som 1900 ibland... Ibland blir man lite illamående. Ex. vi var på exkursion runt Uppsala och stannade i Gottsunda för att kolla på någon bergart och det man fick höra av nästan majoriteten innan vi steg av bussen var, "dom kommer att sno bussen", "håll i väskorna" osv. Det var bara skämtsamt, inget illa menat, men jag bara skakade på huvudet. Dom är inte kriminella eller vilda djur.

    SvaraRadera
  5. Ja Nian, det är pinsamt att se hur folk beter sig.

    SvaraRadera